03. 10. 2019

Lidl chce byť na Slovensku hlavne dobrým susedom

Generálnym partnerom BLF CSR Summitu 2019 je Lidl Slovenská republika. Obchodný reťazec je držiteľom ocenenia Via Bona Slovakia 2017 v kategórii Skvelý zamestnávateľ a ako jedna z mála firiem vydáva samostatnú správu o zodpovednom podnikaní. 12. novembra v Starej Tržnici uvidíte CEO Lidla Matúš Gálu v diskusii Cirkulárna ekonomika vs. obchodné reťazce, firma tiež priblíži svoju CSR stratégiu v oblasti nákupu a sortimentu.

Firmy na Slovensku si musia byť vedomé vplyvu svojich aktivít na životné prostredie, zamestnancov, obchodných partnerov, komunitu a okolie, v ktorom podnikajú. Stratégiou Lidlu je byť „dobrý sused“ všade tam, kde pôsobí. Aktuálne je to 137 predajní, v 90tich  mestách.

Je to pre nás veľký záväzok. Aktivity musia byť strategické, dlhodobé a cielené. Našu pomoc tak smerujeme na podporu detí a ich zdravia. Je to jedna z 2 línii našej CSR stratégie, tou druhou je životné prostredie. Tieto témy sa vždy snažíme uchopiť komplexne,“ hovorí Matúš Gála, generálny riaditeľ Lidl Slovenská republika.

Deti sú naša budúcnosť

Na Slovensku chýbajú bezpečné ihriská a deti potrebujú aktívny pohyb. V roku 2016 preto Lidl spustil projekt Žihadielko a vybudoval 40 bezpečných detských ihrísk. O víťazoch rozhodujú obyvatelia hlasovaním a Lidl výber miest neovplyvňuje.

Podľa ministerstva školstva chýba na školách materiálno-technické vybavenie. Od roku 2015 preto obchodný reťazec podporuje základné školy v okolí nových predajní projektom Váš nákup= Veľká pomoc. Časť obratu v 1. deň predaja venuje na kúpu didaktických a športových potrieb podľa výberu škôl.

Každé 11. dieťa sa na svet vypýta predčasne. Vďaka Dobrým rozprávkam venoval Lidl spolu so zákazníkmi za štyri ročníky projektu všetkým slovenským nemocniciam, ktoré umožňujú bezplatný pôrod (52 pracovísk), set život zachraňujúcich prístrojov v hodnote 3 500 000 eur.

Som hrdý na to, že angažujeme priamo obyvateľov – našich zákazníkov, ktorí svojim nákupom alebo verejným hlasovaním môžu pomôcť  komunite, v ktorej žijú. Je neuveriteľné, akú veľkú zákaznícku základňu máme! Dôkazom je ihrisko Žihadielko, kde za štyri ročníky máme viac ako 11 000 000 odovzdaných hlasov, či projekt Dobré rozprávky, kde sme len za posledné 2 roky predali viac ako 800 000 CD,“ vymenúva Matúš Gála a dodáva: „Nezabúdame ani na zamestnancov, ktorí sú ambasádormi našich projektov. Oni sú zázrační ľudia, vďaka ktorým meníme Slovensko na lepšie miesto pre život.

Bez ochrany životného prostredia to nejde

Lidl si v plnej miere uvedomuje svoju zodpovednosť aj za stav životného prostredia. V rámci stratégie obmedzenia plastov sa firma zaviazala znížiť do roku 2025 používanie plastov o najmenej 20 % a zároveň v rovnakom období dosiahnuť 100 % recyklovateľnosť plastových obalov svojich vlastných značiek.

Realizujeme konkrétne kroky – od decembra sa v žiadnej našej predajni už nedajú kúpiť najtenšie 9-centové igelitové tašky, ktoré sme mali spoplatnené od vstupu na trh a nikdy sme ich zákazníkom nerozdávali zadarmo. Zmenšujeme obaly pracích gélov, orechov a sušených plodov. Najnovším opatrením bolo rozhodnutie znížiť hmotnosť PET fliaš nealkoholických nápojov vlastnej značky,“ približuje M. Gála.

Vďaka spomenutým opatreniam z posledných mesiacov Lidl odbremenil našu krajinu o takmer 400 ton plastu ročne. Pre lepšiu predstavu, ide o taký objem plastového odpadu aký za rok vyprodukuje približne 11 000 Slovákov.

CSR nerovná sa PR

Ako jedna z mála firiem na Slovensku reportuje Lidl o svojich trvalo udržateľných aktivitách na základe globálnej metodiky GRI Standards, vďaka ktorej vie svoje CSR výsledky efektívne porovnávať nielen medzi obchodnými rokmi, ale tiež medzi Lidl krajinami či inými firmami v retail sektore. Nejde tak o PR správu, ktorá prezentuje len pekné čísla, ale o manažérsky nástroj, ktorý pomáha sa neustále zlepšovať. Správa je dostupná na www.spolocenskazodpovednost.sk a obsahuje aj konkrétne záväzky, ktoré chce firma do roku 2025 splniť. V oblasti sortimentu je to napríklad zredukovať priemerný obsah pridaného cukru a pridanej soli o 20 % do roku 2025 pri vlastných značkách.

Kľúčové témy si v Lidli neurčili sami, ale rozhodli o nich stakeholderi – zamestnanci (prostredníctvom ankety a workshopov), verejnosť (cez reprezentatívny prieskum), dodávatelia, zástupcovia mimovládneho sektora, médií a štátu.

My o spoločenskej zodpovednosti nielen hovoríme, ale ňou naozaj aj denne žijeme. Chceme ukázať, že sa to dá, nachádzať nové možnosti, a byť tak inšpiráciou aj pre ostatných,“ uzatvára M. Gála.

×

Už odchádzate?

NESTRAŤTE S NAMI SPOJENIE

Na email vám budeme posielať inšpiratívne
novinky či informácie o aktuálnych výzvach.